Wednesday, October 12, 2011

افغانستان جدید از چشم افغانستانی ها در بامیان

افغانستان جدید از چشم افغانستانی ها، نام نمایشگاهی عکس است که توسط مرکزفوتوژورنالیزم چشم سوم ، بخش فرهنگی سفارت آمریکا و اداره همکاری های سوئیس در افغانستان راه اندازی شده است. این نمایشگاه اولین بار در کابل برای ده روز به نمایش گذاشته شده بود و بیش از پنج هزار نفر ازین نمایشگاه دیدن کردند و اینک این نمایشگاه سیار، در شهر باستانی بامیان در دامنه بودای شرقی (شمامه) با حضور والی بامیان خانم حبیبه سرابی، معاون والی جناب آقای آصف مبلغ، شاروالی ، رییس اطلاعات و فرهنگ، رییس صحت عامه، رییس حقوق بشر، رییس دانشگاه و مخابرات ، مشاوران والی، خبرنگاران حاضر در بامیان، نمایندگان ملل متحد، یو اس ای دی، استادان و دانشجویان دانشگاه بامیان گشایش یافت و قرار است این نمایشگاه در هشت ولایت دیگر افغانستان: (هرات، جلال آباد، مزارشریف، دایکندی، غور، بدخشان، هلمند، و فاریاب ) برگزار شود.
والی بامیان که در افتتاح شرکت کرده بود ، دست آورد عکاسان افغان را جهانشمول توصیف کرد و خاطر نشان ساخت که جامعه جهانی در ولایات افغانستان کارهای جدی را انجام داده است و این دست آوردی دهه اخیر حکومت افغانستان بدون کمک های جامعه جهانی قابل اجرا نبود.
خانم سرابی گفت: که اعضای چشم سوم بخش از چشم دید های ملی هستند که با تحمل خطرات و سفر های که در ولایات داشته اند به مضوعات ارزشی که امروز ما خود را بخشی ازین تحول مثبت میدانم نگریسته اند و مارا شریک ساخته اند. وی از نمایشگاه سال قبل مرکز فوتوژورنالیزم چشم سوم که در یکی از مغاره های بزرگ بودا برگزار شده بود نیز یاد کرد و گفت که چشم سوم در برگزاری نمایشگاه سال پار نیز بخشی عظیم از قصه های ناگفته را روایت کرده بودند.
در همین حال رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان ضمن قدر دانی از کار های عکاسان جوان افغانستانی گفت : که چشم سوم چه اسمی است ، ما که دو چشم داشتیم این سرزمین را بخاک نشانده اییم و این اعضای چشم سوم است که به ما یاد میدهد که با چشم سوم به آبادی سرزمین، نقطه ارزشی فرهنگی و تاریخی خود نگاه کنیم تا باشد که این سرزمین به معنی واقعی سرزمین با افتخار شود و ما خود در ساختار های زیر بنایی و ارزش گزاری به ملت سازی سهم داشته باشیم.
به گفته آقاي مسافر رییس مرکز چشم سوم ، عكاسان مركز فوتوژورناليزم با قبول زحمات توان فرسا، در مواقع مختلفي از فصل سال در بسياري از مناطق كشور سفر نموده و عكس هاي مختلفي را كه همه نشانگر «هزار كلمه» است، تهيه نموده اند.
وي گفت كه هدف عمده اين مركز، كمپاين از صلح و رشد فرهنگ صلح پروري در افغانستان است تا از اين طريق از جنگ و خشونت دست كشيد و صلح را به عنوان شيوه زندگي بهتر و سالم تر در جامعه جنگ زده افغانستان تقويه نمود.
آقاي مسافر گفت: "همان گونه كه گفته مي شود يك تصوير هزار كلمه را مي رساند، عكاسان ما در جريان تهيه عكس سعي نموده اند گوشه ها و زواياي مختلف زندگي شهروندان را به تصوير بكشند و به مخاطبين نشان بدهند."
پس از اتمام سخنراني هاي كوتاه مراسم افتتاحيه، حاضرين مراسم به ديدن عكس ها رفتند.
نمايشگاه عكس "افغانستان جديد از چشم افغان ها" شامل 142 عكس است كه با موضوعات و درون مايه هاي گوناگون از ولايت مختلف كشور گرفته شده است.
هدف از برگزاری این نمایشگاه، نشان دادن زوایای پنهان جامعه افغانی به شهروندان این کشور، تقویت روحیه میهن پرستی و ارزش گذاری به اصل دموکراسی است تا خاطره سال های جنگ را از ذهن مردم افغانستان به دور کند و به آن ها تصویری از افغانستانی که می تواند باشد را نشان دهد؛ در کنار آن، مردم جهان در جریان وضعیت فعلی افغانستان و انکشاف صورت گرفته در آن، قرار خواهند گرفت، مردمی که کشورهایشان نقش ارزنده ای در بهبود وضعیت افغانستان داشته اند.
در قالب نمایشگاه عکس به منظور معرفی افغانستان و نشان دادن جوانب مثبت در جامعه افغانی، در شماری از ولایات افغانستان و کشورهای جهان، در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت و در کنار آن این فرصت را در اختیار همگان قرار خواهد داد تا از طریق داده های تصویری بتوانند مسائل افغانستان را تحلیل کنند. این نمایشگاه و تصاویر همراه آن، بخشی از تاریخ مصور افغانستان پس از جنگ های دهه ای خواهد شد.
مرکز فوتوژورنالیزم چشم سوم، بخش بزرگی از این تغییرات را شکل داده است. این مرکز، یکی از مراکز حرفه ای عکاسی در افغانستان است که از سال 1387 کار خود را با گروهی از جوانان عکاس، در کابل آغاز کرده و در طی مدت کوتاهی در جامعه عکاسی افغانستان، جایگاه و اعتبار ویژه ای یافته است. برگزاری بیش از بیست نمایشگاه در سطح ملی و بین المللی با موضوعات مختلف از سراسر افغانستان یکی از مهم ترین دستاوردهای این مرکز است. افغانستان جدید از چشم افغان ها نیز، بخشی از تحولاتی است که در عرصه عکاسی در افغانستان با تلاش عکاسان این مرکز، رونما خواهد شد.
از طریق تصاویر گنجانده شده در نمایشگاه، سعی بر این داشته ایم تا گوشه هایی مثبت از زندگی را در جامعه افغانی، نشان دهیم، گوشه هایی توام با زیبایی و سرشار از زندگی که به نوعی از دیده ها، پنهان مانده است.
عكس هاي اين نمايشگاه توسط: نجيب الله مسافر، رضا ساحل، بصير سيرت، ماني مشكين قلم، فرزانه سلطاني، نسيم سيامك، آمنه حسني، ميثم شاهين، آصف تلاش، محمد زرين، نصير فدايي، احمد نظري، مهدی مهرآیین و مليار صادق آزاد تهيه شده است.
این نمایشگاه تا شش روز دیگر در بامیان به روی همگان آزاد است و هروز از ساعت 8:30 تا 5 بعد از ظهرز (از شنبه ، تاریخ 16 الی 23 میزان 1390 ) در تالار ریاست مخابرات بامیان ادامه می یابد.

No comments:

Post a Comment